Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under augusti 2010

Av Janne - 5 augusti 2010 21:27

Vaknade till en bedårande dag, soligt och fint. Hustrun och Maria var iväg och handlade lite förnödenheter på förmiddagen. Själv rödfärgade jag ribb till bastun. Svärsonen Eddie hölls med sitt, panelade den andra gaveln på lillstugan, och barnen sprang omkring och lekte.

Med andra ord, en helt vanlig skärgårdsidyll.

På eftermiddagen packade vi in oss i båten och gjorde en liten utflykt till den närbelägna ön ”Fyggsten” där vi gjorde ett strandhugg vid ”koviken”. Det var där mina förfäder tog i land när de skulle frakta ut kor och kvigor.

Där blev det en hel del bad, fast vattnet var lite kylslaget, (ca: 12-14 grader).

I alla fall för barnen och Eddie, men även Morfar var i och blötte sej lite. Mormor och Maria stod på stranden och hejade på i vanlig ordning.

Men säg den badglädje som varar för evigt. Larmet gick efter ett tag, att alla barnen måste upp ur vattnet. Lilla Ville hade nämligen ”kackat” i spat och ingen visste väl riktigt vad ”kacket” befann sej, så det var bara att lyda.

Sedan blev det hemfärd och på kvällen korvgrillning vid vedgrillen.

Lite bilder från dagen.

Ville hjälper Morfar att länsa lilla båten.

Picknick på ön.

Liten kille med stor bulle.

Mycket bad blev det.

Båten låg väl förankrad.

Dagen avslutades med korvgrillning.

God natt, och sov gott.

Av Janne - 4 augusti 2010 11:35

Har vi här ute just nu. Det första är på morgonen när man blir väckt redan vid 5- tiden, av att någon kommer in i sovrummet och sätter sej på min nästipp. Jag talar alltså om den förbannade fluga som stört mej de senaste dagarna. Men å andra sidan behöver den väl något stort att landa på i mörkret.

Men i morse släpade jag mej upp och hämtade en flugsmälla och ställde den på sängbordet. Och döm om min förvåning, efter en liten stund satte sej morgon marodören på väggen bredvid sängen, och vips tog jag smällan och dräpte aset. Kunde sedan nöjd och belåten lägga mej i sängen och slumra till igen tills jag blev väck av marodörens polare. Men det var en feg rackare som bara kom fram och störde mej när jag blundade. Det var bara att pallra sej upp fast klockan bara var 09,30. Det är med andra ord en tung värd man lever i.

Irritationsmoment två är ju vädret, regn var och varannan dag. Har tillbringat flera förmiddagar inomhus med att läsa min bok, som jag fick av Hustrun. Det är ju i och för sej ganska skönt det också, men det blir ju en hel del som man tänkt göra, som släpar efter.

Det har nu kommit så pass mycket regn de senaste dagarna att gräset börjar återfå sin gröna färg igen, fast det var alldeles gulbrunt i förra veckan. Men jag skulle nog ha stått ut med torrt gräs ett par veckor till.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 3 augusti 2010 11:42

Gårdagens förmiddag tillbringade vi i ”Grisslan”. Började vid lekparken med gungor och klätterställningar, ganska roligt även för barnen. Ville och jag tog en runda ut på bryggorna och tittade på de stora båtarna som låg förtöjda vid gästhamnen. Ville blev mycket fascinerad.

Sedan begav vi oss till de centrala delarna för att köpa mjuk glass. Ella och Ville beställde var sin balja glass med strössel. De orkade äta ungefär ¼ av glassen, och jag hade nog inte orkat mer själv. När vi satt där kom regnet så vi fick flytta oss under tak, sedan var det bara att springa till affären för att handla lite till middagen.

Resten av dagen tillbringade vi inomhus. Filmen med ”Halvan” som Brandman, Polis och Bärgare rullade ett i ett fram till middagen, så nu kan man den filmen utantill också. Katten ”Felix” brukar tar sin tillflykt till den ena stolen i vår veranda på dagarna, när barnen är nere i lillstugan och leker, och det kan man ju förstå. Plockade av honom rekord många fästingar i går, hela 14 stycken, märk väl att det plockas varje dag på kattstackarn.

Efter middagen tog Ville och jag en runda runt ön. När vi skulle passera ”Askholms hålet” upptäckte jag en stor sten ett stycke framför fören. Blev ganska förvånad, har nämligen åkt där flera hundra gånger i mitt liv och aldrig upptäckt stenen, och inte var det särskilt lågt vatten heller. När vi rundat stenen tittade jag till och såg att det var en död säl som flöt omkring. En ganska fascinerande koloss som låg på sida och flöt i vattnen. Man kunde se morrhåren sticka upp fast nosen låg under vatten.

På kvällen blev det ett skönt bastubad, ca: 90 grader, kanske lite för varmt i min smak, men det jämnade ju ut sej med badvattnet i stället som låg på 11 grader.

"Tittut" i röret.

Ella träffade en ny kompis, med det vackra namnet Ella.

Här smaskas det på glass.

Unge herrn beställde lakrist strössel, såg ut som han pussat en kolgrill.

Även elen blev indragen i bastun i går,

med jordfelsbrytare och allt.

Den stora stenen i farleden....

..som visade sej vara en död säl.

Bastukaminen är tänd.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 1 augusti 2010 22:26

Nu har en vecka gått av vår semester, vädret har varit sådär men ganska varmt. Har tagit mej minst ett dopp varje dag och det har varit skönt. Inte så mycket har blivit gjort, men i dag har i alla fall teglet kommit på plats på bastun, och det var ju på tiden. Varmt och slitigt var det och krävde fyra dopp i det 12 gradiga havet, men det var riktigt skönt, i alla fall när man kom upp.

I torsdags var vi till ”Sofielund ” på Väddö och hälsade på fam. Lundqvist för att inspektera deras utbyggnad av köket. Med beröm godkänt, får jag säga. Ljust och luftigt och med en matplats med mycket fönster, det är fint det.

Det blev en god middag också, bestående av en förrätt med rödbetor och chevréost, och till huvudrätt pilgrimsmusslor med pasta. På kvällen blev det bastu och bad i den 26 gradiga polen, med en nästan full måne som spred sitt ljus över vattnet. Det kallas livskvalité tror jag.

I lördags kom Gottlands resenärerna tillbaka och det har blivit full rulle här ute igen. Sofia och Danne börjar jobba i morgon och Ella och Ville blir kvar här under veckan. På kvällen tog vi en båttur runt ön. Det är en ganska bra avslutning på dagen innan läggdags.

Lite bilder.

Teglet på plats, med en spikrak nock.

Vassen nerslagen och nu väntar de lutande alarna på att falla.

Så blev det ett besök hos makarna Lundqvist på "Sofielund".

En ljus och fin matplats i det nya köket.

Huvudrätten.....

åts med god aptit.

Det blev en munter tillvaro framåt kvällen.

Särskilt uppspelt var "husbonn" själv.

Ett gruppfoto i polen.

Barnbarnen instuvade i ruffen för en kvällstur runt ön.

Noel tog snabbt över spakarna, med den äran.

Men vissa undrade ju vilken som hade befälet.

Även Ella provade på att navigera.

Mormor och de minsta satt i förpiken och gottade sej i den jumna vinden.

Önskar er alla en god natt, och sov gott.