Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under augusti 2010

Av Janne - 21 augusti 2010 21:58

Åt min frukost i flygande fläng, kärrade ner allt tegelkross i träsket, sedan kärrade jag veden tillbaka upp till boden. Tog mej sedan ett välbehövligt morgon dopp i havet. Solen sken så det var mycket behagligt att sitta en stund framför ”Brygghuset” och slappa. Sedan var det bara att lasta kärran och åka till tippen, och på hemvägen svänga in till sågen för att köpa ”vattplåtar” till planket. Väl hemma var det bara att klippa till plåtarna och montera. Blev rätt hyfsat för att vara gjort av en klåpare som jag.

Efter detta blev jag kaffesugen, så jag gick över till grannen, och kan ni tänka er, de bjöd på kaffe och två goda mackor. Försökte vara lite social och pratade med dem en stund innan jag sedan rodde hem uthyrnings båten till vår brygga, och förtöjde den utanför Brygghuset.

Sedan fortsatte dagen med att bära bort virkeshögarna, rätt jobbigt faktiskt. Har även sorterat bort en mängd spirorör, järnrör i olika längder, vinkeljärn, rundjärn, T-järn I-järn och en massa annat järn som min hädangångne fader med möda hade samlat på sej genom åren. Han tänkte väl att det var bra att ha, så sonen skulle ha något att slänga när det var så dags.

Och dags var det för ett dopp igen, härligt när man är svettig och trött. Det ger liksom energin tillbaka på något sätt.

Middagen inmundigades vid fem tiden. Det bjöds på grillad fläskkarré med rotfrukts gratäng. Rester från veckan som Hustrun sa att jag kunde sleva i mej. Och det var riktigt gott i dag med.

En häftig regnskur fick mej att ta en lite längre matrast än jag tänkt, men det gjorde inte ont så jag bara satt tills det slutade.

Nu var det motorsågens tur att visa vad den gick för. Hann bara såga av några få stubbar så var det dags att slipa kedjan. Brukar vara mycket sand nertill på stubbarna. Sedan gick det som en dans igen. Nu har jag släpat ris i över en timma så det känns i hela kroppen. Dags att ta kväller.

Sitter nu i ”Brygghuset” och skriver, har tänt en brasa i bastukaminen och sitter och väntar på att det ska bli varmt. Eldar för tillfället med virkesspill och det brinner som bara tusan, och varmt blir det också. I går kväll hade jag runt 75 grader, en ganska behaglig temp. Har nu laddat in ved för femte gången, och det är 50 grader. Alltså 10 grader per laddning.

Vädret för närvarande verkar stabilt, mycket moln, men ljusa fina moln, blir nog skönt att kasta sej i plurret sedan. Ser faktiskt en skymt av månen i dag också så det blir ett månskens bad i all ensamhet.

En behaglig morgon.

Med en behaglig vila efter badet.

Resultatet av mitt plåtarbete.

På långt håll och med svaga ögon ser det skapligt ut, eller hur?

Uthyrningsbåten ligger i sin hemma hamn.

God natt och sov gott.

Av Janne - 20 augusti 2010 22:44

Så var den slut för denna gång, och det är bara att vänta på nästa sommar.

Det har blivit otroligt tyst här i lägret nu på kvällen. Ingen som ropar ”Mårrmårr” eller ”Mårrfar”. Maria har åkt hem med sina småttingar och Hustrun följde med för hon ska vara barnvakt till Wilda och Alma i morgon. Ja så blev man helt plötsligt själv här, känns som sagt var väldigt tomt. Ska försöka fixa klart så mycket jag hinner, och det är en hel del faktiskt.

Min Mor sa alltid att ”på kvällen får den late bråttom” och det stämmer nog.

Veden som är kvar skall köras upp, några stubbar skall sågas av, riset ska sågas ner och läggas i ordning, några markdukar ska släpas fram och läggas över riset så de kan fyllas över med lera. Virkes högar ska plockas undan så man kan köra fram där de legat. Sedan ska jag till sågen för att köpa en bredare vattplåt till planket som är klart sånär som på överliggaren och läckt.

Sedan ska man ju hinna med semestern också, ja vist ja, den var ju slut, undrar just om helgen räcker till.

I går hade vi trevligt besök här i ”lägret”. Det var Fam. Ek som kom över och hälsade på. Det blev en fika när de kom, sedan en liten promenad med deras nya hundvalp. Perra och jag samt Nolle och Juni tog en sväng runt ön, Det är ju alltid trevligt med en båttur. Sedan var det middag med efterföljande snack. Kvällen avslutades med ett skönt bastubad, och några dopp i ett månskens belyst hav, som jag tror att de uppskattade.

Lite bilder.

Var till sågen i går förmiddag och köpte virke, och reglade upp för

planket.

Fortsatte i dag med att såga till panelen.

Gjorde klart och målade.

Resultatet.... ja vad tycks.

Sista eftermiddags fikat på semestern.

"Kalle Stropp" kom på besök i kväll. Trevligt!

Dagen avslutades med ytterligare ett bastubad i månskenet.

God natt och sov gott.

Av Janne - 20 augusti 2010 10:24

Solen börjar lysa över paradiset.

Frukost utanför "brygghuset".

Utsikt från frukostbordet.

Av Janne - 18 augusti 2010 10:46

Här sitter jag nu, Hustrun promenerar fram och tillbaka lite rastlös emellanåt. Hon hade tänkt måla lite fönster på förmiddagen, men det sprack ju med besked. Själv hade jag tänkt att köpa lite virke och fortsätta med planket vid ”Brygghuset” men det sprack också med besked.

Var upp och tittade ut vid sextiden i morse, då började det stänka lite på kommandobryggan. Hann inte mer än krypa ner i sängen igen så hörde man att det vräkte ner. Så har det nu gjort i nästan fem timmar och enligt ”Yr” så ska det öka till eftermiddagen. Blir nog en innesittar dag i dag, med persedel vård och läsning. Just nu sitter vårt barnbarn Noel här och snackar ”Göteborgska” så det är inte heltråkigt.

Regnet bara öser ner, och lampan lyser fast det är dag.

Vattnet sprutar ur hängrännan.

Mormor och "Göteborgarn".

Av Janne - 17 augusti 2010 20:27

Vaknade till ett växlande väder, solen var på uppgång så det var bara att följa efter. Åt en enklare frukost och begav mej sedan upp till Älmsta för att panta årets skörd av tomburkar och petflaskor, en hel del kan jag säga. Passade även på att besöka järnaffären för att kolla lite vattenkopplingar.

Vid hemkomsten började jag skotta igen diket för el och vatten till Sofia och Danne, kan meddela att det var skitjobbigt så det blev bara 1/3 i dag. Fattar inte hur Danne orkade gräva diket.

Sedan fortsatte vi, som ett gemensamt arbete med Maria och barnen att köra vedkubbar upp till boden för senare klyvning, precis som om det var lättare. Nu sitter vi här Hustrun och jag med ömmande ryggar och kollar på dumburken.

Man börjar bli alldeles för gammal för att arbeta.

Dagens bilder.

Diket börjar fyllas igen. Först sand, sedan markissolering och jord.

Så var det slitet med vedan.

En välförtjänt vattenpaus.

Här sitter en trött tjej och väntar på bubbelvatten.

Morfars vedtransportör.

Ensam på en stubbe sitter Mormor och filosoferar.

En tredjedel av  veden är uppkörd i dag.

Tio kubbar klyvna med yxa, skitjobbigt, räcker säkert till fem bastubad.

Ska nog införskaffa en hydralklyv tror jag.

Av Janne - 16 augusti 2010 22:10

Sista måndagen på denna semester. Fint väder, varmt i solen, kallt i skuggan, och blåsigt. På förmiddagen var Maria, Mormor och barnen upp till Älmsta och bunkrade, själv var jag till tippen och färghandeln i Hallsta för att köpa lite färg så Hustrun inte skulle bli sysslolös. Vid hemkomsten blev det att jobba igen.

Ni kan inte ana vad mycket jobb det ligger bakom ett litet brygghus. Hustrun målar och målar och målar, det känns ganska hopplöst för henne när man ska måla varje fönsterbåge minst tre gånger. Och det känns ganska långtradigt att spika läckt också. Har redan förbrukat fem knippor a 12 st. och det fattas säkert fyra till innan det blir klart.

Men idag har vi även fiskat lite, Noel har grävt upp mask i flera omgångar. Han grävde upp en i taget, jag agnade och kastade ut, men firrarna käkade bara upp masken så Nolle fick springa otaliga gånger för att gräva mask. Vi fick tillslut en abborre som var stor nog att tillreda. Denna käkade Nolle upp till middag. Själv åt jag gorgonsolagrattinerad lax som Hustrun så fint serverade.

Lite bilder från dagen.

Här står storfiskaren, rak i ryggen som ett metspö.

Och firrarna lät inte vänta på sej.

Här ligger den stora bjässen som sedan blev middagsmat.

Fönster och dörrar färdigmålade, halva vindskivan på plats.

Det går sakta och osäkert.

Skymningen faller över "paradiset".

Av Janne - 15 augusti 2010 20:33

Ja om några timmar börjar man nagga av sista semesterveckan, det är sorgligt men sant, det är bara att bita ihop. Vädret är kallare i dag, mulet på förmiddagen och sedan växlande, men kallt i skuggan. Själv känns det som jag stått på livets skuggsida i dag, har nämligen rödfärgat brygghusets norra gavel. Jädrans så kyligt det var emellanåt, men det blev i alla fall rött.

Själv är jag rödprickig från topp till tå på kläderna, och tar jag av mej dom så är jag rosa. Solen tog rätt skapligt i går, inte bara i ansiktet liksom, utan lite var stans på min vackra kropp. Värst är väl bröstkorgen förutom i vecken på magen som fortfarande är vita, liksom spirorna och fötterna.

Men annars så har jag en snygg rosa färg.

Nu är det bara Hustrun och jag, samt Maria, Noel och Juni som håller ställningarna här ute,.Eddie stackarn fick bryta upp i dag för att återvända hem när kneget börjar i morgon. Vi ska bli bjudna på middag idag i vårt lilla hem. Maria kom just upp och ska sätta igång. Det blir grillad fläskkarré med tillbehör. Skall bli riktigt gott, är hungrig som en varg.

Nu ska jag gå ner till ”brygghuset” för att hämta upp Hustrun, hon håller på att måla det sista på småfönstren. Det är nog dags för henne att komma upp och snygga till sej lite så hon ser prydlig ut inför middagen.

Tre timmar senare:

Nu har vi ätit en supergod middag, huggit lite ved, tänt bastun för ett härligt bad ikväll, men först ska det vattnas på framsidan.

Lite bilder.

Alltandörarna får sin tredje strykning.

En fikapaus kan man väl unna sej ibland.

Bastufönstret får sej en strykning.

Lektat och rödfärgat på bakre gaveln.

Hustrun vattnar på baksidan.

Men vad gör människan.... sprutar hon vatten på barnbarnen???

Av Janne - 14 augusti 2010 19:45

Hej igen, nu har jag återkommit efter några dagars frånvaro.

Idag har vi haft den mest underbara dag på hela vår semester. Det började i morse, när Fam. Lundkvist kom över med sin båt. De la till vid bryggan och vi packade i vår båt och drog iväg ut i Singöfjärden för en heldag på sjön. Och det blev en kanondag av allra största slag.

Strålande sol från en klarblå himmel, och bara lite krusningar på vattnet. Det blev mycket sol och bad, och kanske lite förmycket sol, i varje fall i undertecknads nylle. Ser närmast ut som en övermogen tomat i fejan. Det serverades inte bara sol utan även ansjovisrulle till förrätt samt matjessill med färskpotatis och tillbehör. Smakar särskilt bra ute på en kobbe.

Fredde sitter och spanar på....

...ön " Skallen" som håller på att ödeläggas av en "Skarv kolloni".

Här har vi det gott....

...med sol och bad....

...och straxt god mat.

I torsdags var det städdag i garaget. Det blev en röjning utan dess like. Vi fyllde två kärror med skräp. Såg närmast ut som ett resande teatersällskap när vi for iväg, men fint blev det. Hustrun tänkte faktiskt bjuda upp till dans i lokalen när det var färdigt.

Noel och Juni hade ansvaret för "slutkollen" av det vi kastade.

Första ekipage, dirrigerad av clownen Eddie....

Andra ekipage dirrigerad av Teaterdirrektör Janne.

I fredags var det jobb med ”brygghuset” igen. Jag läcktade och Hustrun målade altandörrarna. På kvällen hade vi bokat bord vid ”Ångbåtsbryggan” en liten krog med bord alldeles vid kajkanten, så det blev en cykeltur ner till Grisslan där åt vi en god middag och sedan blev det en liten tur i det lilla fiskesamhället, innan vi trampade hem i mörkret. När vi så kom hem gick vi ner till ”brygghusets” veranda och satt och lyssnade på musiken från krogens orkester.

Med andra ord blev det ytterligare en lyckad dag.

En skön cykeltur in till "Grisslan".

Krogen "Ångbåtsbryggan".

Nöjda kroggäster, Herr och Fru Funmark.

En vacker sommarnatts himmel över Fogdöbron.

Den näst sista veckan har passerat, och allt har blivit bra hittills.

Kan det vara denna gynnare som är "spindeln i nätet".

Nu har vi en vecka kvar på vår semester, och med tanke på att vi nog redan har förbrukat våra slappardagar så blir det väl att jobba den sista veckan, men lite slappt och roligt ska vi nog kunna unna oss, tycker jag.