Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under april 2009

Av Janne - 18 april 2009 22:04

Har varit ute och jobbat hela dagen. Vi lastade släpet på förmiddagen som jag var till tippen med. Hustrun flyttade sandhögen som var kvar medan jag var borta. Sedan har hon krattat och samlat ihop nerfallna grenar på tomten. Vi har sågat ner grenar från tallen vid kanotspaljén så att det blir mera sol till planteringen. Jag startade upp gamle Grålle ( trädgårdstraktorn) och spände för kärran. Sedan har jag lastat och tippat det i slänten nedanför nya huset. Vid 18- tiden gav vi upp. Gick in och duschade och åt en god middag.  Har inte hunnit gjort något åt bastun i dag. Hoppas jag hinner göra något i morgon. Det har varit ett strålande väder på em. Men ganska kallt. Nu är det -1,6 ute. Somnar nog fort i kväll, som alltid.

Av Janne - 18 april 2009 09:41

Vaknade till en solig morgon. Helt underbart väder. Satt och tittade ut mot bryggan när vi åt frukost. Några skrakar rusade runt och jagade småfisk utanför bryggan, solen glittrade i vattnet, små molntussar svepte förbi på himlavalvet, vad kan man mer begära. Satt sedan en stund på verandan och planerade lite för dagen, solen bländade oss genom fönstren. Gick en runda med Affe. Kom ca: 25 m. från kommandobryggan  så började det snöa. Det kom mer och mer snö. När vi gott runt tomten och kom tillbaka såg man nästan ut som en snögubbe. Gick in och satte mej en stund. Tittade ut, solen skiner åter. Snacka om aprillväder.

Av Janne - 17 april 2009 21:36

Äntligen på landet. Vi tog vägen runt Sigtuna idag och inhandlade en liten snurra i en antikhandel. Nu undrar ni nog vad jag skall göra med den. Sätta den där bak, är svaret. Vi kom ut kl. 18,30. Vädret var väl sådär, lite mulet, med en sol som kom fram lite grann ibland. Åt grillade mackor till middag. Gott. Har nu suttit och tittat på ” Så skall det låta”. Ett ganska trevligt program tycker jag allt. Nu har jag släppt ut hunden och satt mej för att skriva lite. Hustrun halvligger i soffan och glor på burken. Var ner till bryggan  när jag packat ur bilen och kunde konstatera att det var ganska lågt vatten. Synd att det är så kallt i vattnet, annars kunde man kanske rätat ut duken vi lag ut i somras. Nu är det nog dags att hoppa ner i lopplådan och tryna lite tills i morgon. Då börjar dagen med en rivstart, kanske. God natt.

Av Janne - 16 april 2009 17:29

Ja nu börjar det dra ihop sej till vila och rekreation igen. Hade tänkt att lasta släpet, om det är ledigt, i morgon kväll när vi kommer ut. Då kan man åka till tippen med detsamma på lördag morgon. Det gäller att passa på när inte döttrar och mågar är där och hindrar mej från att röja. Det är alltid bra att ha, säger de när man vill kasta något. Har nu fattat att det inte är bara vi med fritidsställen som har mycket att göra så här års. Träffade en granne i porten i går som rustade sin båt. Han hade köpt en polermaskin som BARA vägde 3,5 kg. När han hade polerat hele båten kändes det som dem vägde 35 kg. sa han , sedan kröp han in i hissen helt utmattad. Ha det så bra. Vi hörs.

Av Janne - 15 april 2009 16:39

Paus. Halva terrassen är blötlagd och skurad.  Det var tur att slangen fortfarande var hel, annars hade det blivit ett himla liv på hustrun. Jag har nämligen dragit den genom vardagsrummet. Ett fruktansvärt slit är det att skura, nästan så man känner av latmasken i ryggen. Men det blir nog fint när det är klart, och alla blommorna är på platts. Då du Ylva, då blir det anskrämligt.

Av Janne - 14 april 2009 13:02

Mulen tisdag och lite kyligt i vinden. Skall till tippen efter jobbet med lite skräp som jag lastade i bilen igår. Sedan ska jag börja städa av terrassen. Det ser bedrövligt ut där. Får nog spola av trallen lite och olja in den också. Hade den nämligen som arbetsbod när jag fixade till badrummet. Sen när det blir klart får hustrun köpa lite blommor och plantera så det ser mindre anskrämligt ut. Ser redan fram emot första grillningen. Ha de.

Av Janne - 13 april 2009 20:37

I dag kom hustrun hem från landet. Hon landade i Väsby kl.16, 00 utan kvast. Fick skjuts med Danne och Sofia. Affe och jag stod och hälsade henne välkommen hem, och viftade med små flaggor. Nu börjar allvaret för henne med en ny arbetsvecka. I morgon börjar även allvaret för lille Ville. Då skall han börja på dagis. Undrar hur det skall gå, men det ska nog gå bra, när han har storasyster på samma avdelning. Dagarna går ganska fort nu. I morgon är det alltså tisdag och fyra dagar kvar på veckan. Man ser dag för dag att det blir större och större knoppar på träden och mer blommor i rabatterna. Nu ska vi börja att varva ner lite inför kvällen. I morgon ringer klockan 04,30. och då skall man vara pigg igen God natt.

Av Janne - 12 april 2009 21:20

Ja nu är påsken över för min del. Affe och jag kom hem vid åtta tiden. Har hunnit med en liten runda med honom också så han kan koppla av för i kväll. Dagen har varit angenäm  tycker jag. I morse satt Wilda, Ville ock jag och tittade lite på en film. Det är mysigt när barnbarnen kommer och kryper upp till en så där. Sedan reste Jocke och jag flaggstången på bryggan. Den är jag ganska stolt över, för det är min morbrors mast till hans gamla fiskebåt som jag fått av mina kusiner. Barnbarnen och jag brukar gå ner till bryggan varje morgon på somrarna och hissa flaggan. När Ella var ca, 2 år var hon med sin mamma till centrum, där såg de en hissad flagga. Då peka hon på flaggan och sa morfar. Det är nästan rörande. För övrigt har jag isolerat bastun färdigt med det första lagret. Nästa etapp blir luftspalt innanför yttertaket, samt dragning av vp-rör och eldosor.  Danne har grävt ett dike för el och vatten till deras hus i dag. Förmodar att han har ont i ryggen nu. Eddie har tapetserat väggen mot ytterdörren i deras stuga, så Maria kan måla den.  Hustrun har krattat gräsmattan nere vid bryggan, samt räddat Affe när han höll på att bli uppäten av grannens hund. Ja det är väl allt som hänt i min lilla värd idag. God natt.